پرستاران فعلا" تعلیق داوطلبانه

سه ماه پیش پرستاران بعنوان طرحی خودجوش برای رفع نقیصه رسانه پرستاران اعلام موجودیت کرد.

هر آنچه در این مدت نوشتیم انعکاس مشکلات مبتلا به پرستاری بود.

از اغلب فعالان وبلاگ نویس پرستار دعوت به ایجاد شبکه متصل بهم از وبلاگهای پرستاری کردیم تا منعکس کننده صدای پرستاران و مطالبات آن باشیم - تصویرگر سیمای حرفه خود باشیم اما متاسفانه حتی آنان که یا علی گفتند همکاری مورد انتظار را نداشتند.

همکاری نه برای ما که حتی نام خود را در وبلاگ بکار نبردیم که برای خود چیزی خواسته باشیم.

همکاری برای حرفه خود و آینده خود - اما فضای بی تفاوتی موجود در پرستاران حکم میکند که با تعلیق داوطلبانه فعالیت خود در قالب پرستاران بیش از این وقت خود را هدر ندهیم.

برای کاری که انجام می دهیم وقت خود را هزینه میکنیم باید مواظب باشیم وقت خود را ارزان نفروشیم.

آقای شریفی مقدم در مصاحبه ای که سرویس بهداشت و درمان خبرگزاری ایسنا

آنرا منتشر نموده است میگوید:

"چهار سال و نيم از تصويب اين قانون تعرفه‌گذاري خدمات پرستاري گذشته است اما با وجود پيگيري‌هاي جامعه پرستاري و مجلس، نشانه‌اي مبني بر اجراي آن ديده نمي‌شود و اين كار به عهده شوراي عالي بيمه گذاشته شده است. اين در حاليست كه شوراي عالي بيمه از ارديبهشت ماه تاكنون تشكيل نشده است."

ما جمعا" به این نتیجه رسیده ایم که کاری را بخواهند انجام بدهند با هزار و یک دلیل انجام می دهند و همان کار را بخواهند انجام ندهند با هزار و یک دلیل انجام نمی دهند و اگر هم مجبور به انجامش شوند طوری انجام می دهند که نکردنش بهتر بود و در همین سیستم هم هست که هر کسی ساز خود را کوک میکند و میزند و انتظار دارند بهترین سمفونی نواخته شود.

هفت سوال از وزیر بهداشت - مجلس این هفته

بنا بر گزارش کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی

که خانه ملت آنرا منعکس کرده است این هفته وزیر بهداشت و درمان به هفت سوال نمایندگان مردم چابهار، یزد و صدوق، مشکین‌شهر، بناب، آبادان و ایرانشهر پاسخ خواهد داد.

همچنین مطابق آنچه در همین خبر آمده است، گزارش سازمان نظام پرستاری از عملکردش در این کمیسیون گزارش خواهد گردید.

پرستاران اطلاعی از سوالات نمایندگان محترم و متن گزارش نظام پرستاری ندارد اما امیدوار است این گزارش علاوه بر عملکرد شامل عمل نکردهای فراوانی که موجبات نارضایتی پرستاران را فراهم نموده است نیز باشد.

کربلا در کربلا میماند اگر زینب نبود

سر نی در نینوا می‏ماند اگر زینب نبود

کربلا در کربلا می‏ماند اگر زینب نبود

چهره سرخ حقیقت بعد از آن طوفان رنگ

پشت ابری از ریا می‏ماند اگر زینب نبود

چشمه فریاد مظلومیت لب تشنگان

در کویر تفته جا می‏ماند اگر زینب نبود

زخمه زخمی‏ ترین فریاد،در چنگ سکوت

از طراز نغمه وا می‏ماند اگر زینب نبود

در طلوع داغ اصغر،استخوان اشگ سرخ

در گلوی چشمها می‏ماند اگر زینب نبود

ذو الجناح داد خواهی،بی ‏سوار و بی‏ لگام

در بیابانها رها می‏ماند اگر زینب نبود

در عبور از بستر تاریخ،سیل انقلاب

پشت کوه فتنه‏ ها می‏ماند اگر زینب نبود

طومار اعتراض پرستاران زنجان

منبع خبر : وبسایت خانه پرستار به نقل از خبرگزاری فارس

با امضاي طوماري پرستاران زنجاني خواستار رسيدگي به مشکلات خود شدند

خبرگزاري فارس: جمعي از پرستاران زنجاني با امضاي طوماري خواستار رسيدگي به مشکلات خود شدند.

در طومار پرستاران زنجاني آمده است: طرح ارتقاي بهره‌وري پرسنل پرستاري از قوانين مترقي معرفي شده که موجب افزايش انگيزه و بازده کاري قشر پرستار مي‌شود.
در ادامه اين طومار آمده است: اجراي طرح ارتقاي بهره‌وري پرسنل پرستاري به تصويب مجلس شوراي اسلامي و هيئت وزيران رسيده است و لازم‌الاجرا بودن آن نيز از ابتداي سال جاري به ويژه مهر ماه به همه دانشگاه‌هاي علوم پزشکي تاکيد شده است.
در اين طومار پرستاران با اشاره به اينکه....

برای ملاحظه متن کامل این خبر روی پیوند ادامه مطلب کلیک فرمائید.

ادامه نوشته

حق جذب را از طريق دولت پي گيري مي کنيم

خبرگزاري آريا به نقل از قائم مقام وزير بهداشت درمان نوشت:

طرح حق جذب کارکنان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکي در قالب يک فوريتي در دستور کار مجلس قرار گرفت و پس از مطرح شدن در صحن علني مجلس و بيان سخنان نمايندگان موافق و مخالف  اين طرح با 117  راي از 197 نماينده حاضر به تصويب رسيد.
وي خاطر نشان کرد:پيش از شروع راي گيري يکي از نمايندگان مجلس استدلالي مبني بر اينکه اين طرح مغاير با قانون برنامه پنجم توسعه است و نياز به دو سوم راي نمايندگان دارد بيان کرد و ايجاد اين شبهه موجب شد که اعلام شود طرح مصوب نيست .
قائم مقام وزير بهداشت درمان و آموزش پزشکي در امور مجلس افزود : بلافاصله پس از اتمام جلسه مجلس نامه اي از سوي وزير بهداشت درمان و آموزش پزشکي و همچنين کميسيون بهداشت و درمان ((با موضوع اينکه اين طرح نه تنها مغاير با برنامه پنجم نيست بلکه اين طرح از سوي سازمانهاي مشابه ديگر  مطرح و در مجلس شوراي اسلامي راي بدون نياز به دو سوم راي تصويب شده است ))به رئيس مجلس ارسال شد.
محسن نيا با اشاره به اينکه رئيس مجلس شوراي اسلامي نامه را به اداره حقوقي مجلس ارسال و در اين اداره نيز پس از کارشناسي اعلام شد که اين طرح مغايرت با قانون نداشته و نياز به دو سوم راي ندارد اظهار داشت: اين نامه پس از رسيدن به رئيس مجلس تصميم گيري مي شود و تصميم گيري نهايي منوط به تصويب هيئت رئيسه است و نيازي به مطرح شدن کليات اين طرح در صحن علني مجلس نيست .
براساس اين گزارش وي در خصوص جزئيات اين طرح نيز گفت: در صورت تصويت کليات اين طرح در هيئت رئيسه مجلس جزئيات اين طرح در صحن علني مجلس مطرح مي شود.
قائم مقام وزير بهداشت درمان و آموزش پزشکي در امور مجلس با اشاره به اينکه تصويب اين طرح حق مسلم کارکنان پر تلاش وزارت بهداشت است که در شرايط خاص و سخت و همچنين در روزهاي تعطيل به بيماران خدمات ارائه مي دهند اظهار داشت:فعاليت کارکنان وزارت بهداشت با کارکنان دانشگاههاي وابسته به وزارت علوم بسيار متفاوت است و اين تفاوت دريافت حقوق حق کارکنان دانشگاههاي علوم پزشکي کشور نيست .
وي با بيان اينکه مسئولان وزارت بهداشت تمام تلاش خود را دارند اين طرح به تصويب برسد اظهار داشت:در صورت تصويب نشدن اين طرح مسئو لان از طريق دولت و به شکل قانوني پيگير تصويب آن مي شوند.

دانشجوی پرستاری تمایلی به ادامه تحصیل ندارد

سینا نیوز این مطلب را به نقل ازخانم اسکوئی
قائم مقام وزیر بهداشت و درمان در امور پرستاری نقل کرده و می نویسد:

متاسفانه پرستاران از وضعیت مطلوبی درحرفه‌شان برخوردار نیستند این امر می‌تواند توجیهی برای کمبود نیروی پرستار با توجه به جذب بالای دانشجو در این رشته باشد.

«انسان با توجه به قابلیت‌هایی که دارد دوست دارد که‌شان آن حفظ شود، احترام ببیند و قبولش داشته باشند. ما باید برای پرستار ارزش و احترام خاصی را قائل شویم. دربیشتر مطالعات پرستاری جزء محترم‌ترین رشته مطرح می‌شود اما این موضوع در حد یک شعار است و درعمل هم باید این احترام دیده شود. دانشجویان تمایلی برای انتخاب این رشته ندارند چون مردم به ارزش این حرفه توجهی ندارند. حال تحقیقی در دست بررسی است که در آن به موارد انصراف دانشجویان پرستاری از این رشته و دلایل ان پرداخته می‌شود به عنوان مثال دانشجویی با معدل بالا و دارای رتبه المپیاد کشور، رشته پرستاری را انتخاب کرده اما در ‌‌نهایت دوستش را در رشته‌ای دیگر می‌بیند که از احترام و تکریم بیشتری برخوردار است و به همین دلیل از رشته خود انصراف داده است. عملا آنچه را که دانشجو می‌خواهد ودوست دارد جامعه نمی‌پذیرد.»

متن کامل این گزارش را با کلیک روی پیوند ادامه مطلب ملاحظه فرمائید

ادامه نوشته

تعرفه گذاری خدمات پرستاری- ساماندهی و مدیریت منابع و هزینه ها

وبسایت نظام سازمان پرستاری

رئیس کل سازمان نظام پرستاری:حاضریم مسئولیت اداره هر بیمارستان ورشکسته را در کلانشهرها بپذیریم

غضنفرمیرزابیگی در گفت و گو با خبرنگار نظام پرستاری افزود: بیش از 60 درصد خدمات در نظام سلامت توسط پرستاران اجرا می شود و ادامه بی توجهی به نظرات کارشناسی پرستاران نمی تواند به اهداف موفقیت آمیزی در نظام سلامت به خصوص در جلب رضایتمندی مردم منجر شود.

وی گفت: با قاطعیت اعلام می کنیم که اجرای تعرفه گذاری خدمات پرستاری و استانداردسازی خدمات پرستاری که لازمه آن است، تنها راهی است که می تواند بیمارستانها را از بی نظمی و مشکلات فعلی نجات دهد و تنها راهی است که می تواند مردم را به حقوق خود از نظر خدمات مراقبتی و پرستاری آشنا کند و به رضایتمندی آنها از خدمات بیمارستانی منجر شود.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری افزود: اگر به دقت به نظام خدمات درمانی در کشور نگاه کنیم می  بینیم که این همه پرت منابع و خدمات در بیمارستانها داریم، بسیاری از بیمارستانها در معرض ورشکستی  هستند، مردم ناراضی هستند و پرستاران نیز از دریافتی های خود ناراضی هستند و هزار و یک مشکل دیگر وجود دارد.

وی تأکید کرد: در جنین شرایطی به عنوان نماینده سازمان نظام پرستاری و جامعه پرستاری کشور با  قاطعیت اعلام می کنیم که آماده ایم مسئولیت اداره هر بیمارستان را در کلانشهرها مثل تهران، اصفهان، مشهد، تبریز و مراکز استانها اعم از دولتی، خصوصی، تأمین اجتماعی یا هر جای دیگر را که  مسئولانشان احساس  می کنند به علت کمبود بودجه با مشکل مواجه هستند، یا در معرض ورشکستی است بپذیریم.

با کلیک روی پیوند ادامه مطلب متن کامل این مصاحبه را ملاحظه فرمائید.

ادامه نوشته

تعداد اندکی از مردم حاضرند فرزندشان پرستار شود

وبسایت نظام پرستاری به نقل از آقای عباس عبادی

مسئول پانل آسیب‌شنا سی جایگاه پرستاری در نظام سلامت

جایگاه و تصویر حرفه پرستاری در اذهان توده مردم ، متخصصان و ادبیات رسانه از ديگر سوالات مطرح در این پانل بود که کارشناسان بر اساس نتایج نظرسنجی‌ها عنوان کردند که 70 درصد جامعه مورد مطالعه مدرک دانشگاهی پرستاران را کارشناسی می‌دانند كه نشان از آشنايي مردم از اين حرفه دارد بر اساس همين نظرسنجي به علت سختی کار حرفه پرستاری شمار  اندکی از آنان حاضرند که فرزندانشان پرستار شوند.

در این گزارش که در حاشیه سومین کنگره انجمن علمی پرستاری ایران تهیه شده آمده است:

با وجود اینکه پزشکان فقط 7 درصد جامعه سلامت هستند اما براي 93 درصد نظام سلامت تصمیم‌گیری می‌کنند.

مسئول پانل آسیب‌شناسی جایگاه پرستاری در نظام سلامت ادامه داد: در پاسخ به سوال موانع اصلی موجود در ساختار نظام سلامت برای حرفه‌ای شدن پرستاری نيز عنوان شد که باید جامعه پرستاری به یک خودباوری برسند و اعتماد به نفشان افزایش یابد و ارزش دانش و تخصص خود را بدانند.

مادر پرستاری نوین ایران در سومین کنگره انجمن علمی پرستاری

خانم دکتر مداح مادر پرستاری نوین ایران

شخصیتی است که برای اغلب بزرگان چهره ای شناخته شده و برای خیلی از پرستاران جوان ما ناشناخته مانده است.

خانم دکتر مداح در کنگره انجمن علمی پرستاری ایران که در تالار امام مجتمع بیمارستانی امام خمینی(ره) تهران برگزار گردید حضور یافته و در زمینه مسائل کلان سلامت و پرستاری به ایراد سخن پرداختند.

مادر پرستاری نوین ایران از دستاوردهای علمی پرستاری کشور در 20 سال اخیر سخن گفته و خواستار رسیدن پرستاری کشور به موقعیت جهانی شدند.

پرستاران نیز آرزو میکند بیماریهای نظام سلامت کشور با تدبیر دلسوزانه و عاجل مسئولان درمان گردیده و با اولویت سلامت نسبت به درمان و نگرش جامع و سلامت محور به پرستاری و ارتقاء جایگاه آن بتوانیم تحول عظیمی را در سلامت جامعه ایجاد نمائیم.

آمار درستي از پرستاران نداريم

قائم مقام وزیر بهداشت و درمان در امور پرستاری گفت:

در حال حاضر آمار درستي از پرستاران نداريم اما بر اساس آمار سازمان جهاني بهداشت، حدود 70 هزار پرستار با مدارك كارشناسي، كارشناسي ارشد و دكتري در نظام سلامت فعاليت مي‌كنند.

این مقام مسئول در شرایطی این مطلب را بیان میکند که کمبود پرستار در مراکز درمانی را ملموس ارزیابی کرده و تعیین دقیق کمبود پرستار را فاقد یک میزان استاندارد عنوان می کند.

خبرگزاری فارس با بیان این مطالب به نقل از خانم دکتر اسکوئی ، چنین می نویسد:

قائم مقام وزیر بهداشت در امور پرستاری به برنامه‌های جاری دفتر پرستاری وزارت بهداشت اشاره کرد و گفت: تدوین نقشه راهبردی پرستاری یکی از اهم فعالیت‌های ماست که تیم آن تشکیل شده و ظرف چند ماه آینده برنامه آن تدوین می‌شود.

پرستاران سوال می کند در شرایطی که مسئولان پرستاری نه آمار دقیقی از تعداد پرستاران کشور دارند و نه استاندارد مشخصی برای ارزیابی کمبود پرستار دارند چگونه میخواهند برای پرستاری برنامه ریزی نمایند؟

پرستاران می‌توانند عضو هیئت امنای بیمارستان‌ها باشند

سینا نیوز به نقل از قائم مقام وزیر بهداشت در امور پرستاری نوشت:

« حرفه پرستاری بزرگترین گروه جامعه کارکنان نظام سلامت را تشکیل می دهند و نقش موثری در زندگی افراد دارد چرا که همه جا به این نیروی ارزشمند نیاز است .»

دکترفاطمه اسکویی اظهار داشت :« پرستاری با گرایش های مختلف مانند مراقبت های نوزادی ،مراقبت های ویژه، توانبخشی ،سالمندان تصویب شد و بیشتر بر پرستاری در اورژانس ها تاکید می شود.»
وی آموزش مداوم را ازدیگرآموزش ها در پرستاری مطرح کرد و گفت:« کمیته ای در این خصوص تشکیل شد تا برنامه های کوتاه مدت و همچنین برنامه های باز آموزی براساس نیاز را مورد بررسی قرار دهد .نظام مدیریت پرستاری در ساختار دانشکده ها و مراکز تحقیقاتی پرستاری در دانشگاه ها نقش بسیار مفیدی را دارد.»
دکتر اسکویی با اشاره به اینکه از نظر پژوهشی پرستاران در منطقه اول قرار دارد گفت :«پرستاران می توانند عضو هیئت امنای بیمارستان ها باشند.»

جایگاه پرستاری باید ارتقاء یابد

خبرگزاری مهر در گزارش خود از سومین کنگره انجمن علمی پرستاری ایران

به نقل از استاندار تهران نوشت:اراده دولت در جهت ارتقای جایگاه پرستاران و حمایت از این قشر زحمتکش جامعه است.

مهر در ادامه این گزارش به نقل از آقای تمدن می نویسد:همانگونه که پرستاران مطالباتی دارند مردم و مجامع علمی و دانشگاهی نیز مطالبات و انتظاراتی از پرستاران دارند البته پرستاران در انجام وظایف خود و خدمتگذاری سنگ تمام گذاشته‌اند و من در بازدید از بیمارستانها و مراکز درمانی دیده‌ام که آنان با کمترین چشم داشت، وظایف خود را انجام می‌دهند.

در ادامه گزارش آمده است که استاندارد تهران به کمبود شدید پرستار اشاره نموده و گفته است:در حال حاضر کمبود پرستار بسیار زیاد است و این امر باعث وارد شدن صدمات جسمی و خانوادگی به آنان می‌شود اما باید تلاش کنیم زحمات آنان را جبران کنیم.

پرستاران از ابراز دلسوزی مسئولان محترم راجع به مشکلات پرستاران تشکر کرده و با یادآوری حرف قاطع رئیس جمهور برای رفع موانع اجرای قانون کاهش ساعت کار پرستاران تاکید میکند: دو صد گفته چون نیم کردار نیست.

انتقاد از پرداخت کارانه های میلیونی در نظام سلامت

برگزاری مهر از سومین کنگره سراسری انجمن علمی پرستاری ایران

به نقل از رئیس کل نظام پرستاری کشور گزارش میدهد که:

" کارانه ای که پزشکان می گیرند از 10 میلیون تومان تا 250 میلیون تومان متغییر است اما پرستاران از 50 هزار تا حداکثر 300 هزار تومان دریافت می‌کنند."

در این گزارش آقای میرزابیگی با اعلام مشکوک بودن خود نسبت به طرح حاکمیت بالینی گفته است که باید مواظب باشیم جایگاهمان تضعیف نشود.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری درباره راهکارهای رسیدن به آنچه برای پرستاران لازم است میگوید: پزشکان 7 درصد نیروهای نظام سلامت و پرستاران 60 درصد را تشکیل می دهند. لذا، نمی توان سیاستگذاری در نظام سلامت را طوری طراحی کرد که این 60 درصد نادیده گرفته شوند.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری همچنین حضور پرستاران را به طور متناسب در صف و ستادهای سلامت از دیگر مطالبات آنها دانسته و عضویت در شورای عالی سلامت، هیئت امنای دانشگاهها و بیمارستانی را از ملزوماتی میداند که باید پرستاران در آن حضور فعال داشته باشند. همچنین حضور پرستاران در عرصه ارائه خدماتی مانند تجویز دارو و برخی خدمات تشخیصی می‌تواند برخی خدمات را با قیمت ارزانتر و آسانتر در اختیار مردم قرار دارد.

سرویس بهداشت و درمان خبرگزاری ایسنا نیز به انعکاس خبر این کنگره پرداخته و ضمن انعکاس کاملترسخنان آقای میرزابیگی نوشت است:

متاسفانه اتفاقاتي افتاد كه باعث تغيير نگاه از سلامت محوري به تجهيزات محوري و دارو محوري شد و در حال حاضر پزشكان متخصص در صدر امور قرار گرفته‌اند كه نتيجه اين وضعيت بيمار محوري به جاي سلامت محوري است و هزينه فايده به جاي هزينه اثربخشي اهميت پيدا كرده است.

وي طرح خودگرداني بيمارستان‌ها، خصوصي سازي و بيمارستان‌هاي هيئت امنايي را با نگاه كنوني از ديگر آسيب‌ها در اين زمينه عنوان كرد و افزود: اگر طرح هيات امنايي شدن بيمارستان‌ها اجرايي شود كف كارانه پزشكان از 20 ميليون تومان به 50 ميليون تومان افزايش پيدا مي‌كند و مشكلات ما بيشتر مي‌شود.

وی در بخش دیگر میگوید:ارزش‌هاي عوض شده در دنيا به بن بست رسيده است بنابراين در آمريكا بحث مراقبت‌هاي مديريت شده و نجات بيمارستان‌ها مطرح شده است و در طرح نجات پرستاران بسياري از خدمات به پرستاران واگذار شده است كه در نتيجه اين كار سالانه بين هفت تا 9 ميليون دلار صرفه جويي اقتصادي مي‌شود.

نظرسنجی برای قوانین اجرا نشده

اجرای نظرسنجی کشوری درباره اجرای قوانین پرستاری

این مطلب تیتر گزارشی است که سایت نظام پرستاری برای مصاحبه خود با معاون فنی سازمان نظام پرستاری زده است.

در این گزارش خانم سالمی از اجرای سه طرح پژوهشی در باره میزان اطلاع پرستاران از قانون ارتقاء بهره وری، قانون کاهش ساعت کار پرستاران و طرح حاکمیت بالینی خبر داده است.

خانم صدیقه سالمی در شرایطی به توصیف نحوه اجرای این پژوهش با پرسشنامه پرداخته و خبر از اعلام نتایج آن در روز پرستار توسط رئیس کل نظام پرستاری می دهد که هیچگونه اشاره ای به هدف این نظرسنجی که اصطلاحا" پژوهش نامیده میشود ننموده و بیان نمی کند که اطلاع از میزان آگاهی پرستاران از قوانینی که بعد از سالها به مرحله اجرا نرسیده اند چه فایده ای داشته و یا چه کمکی برای اجرایی شدن این قوانین می کند.

البته داشتن آگاهی از افکار جامعه پرستاری برای برنامه ریزی و اقدام مسئولان در زمینه های مختلف خوب است اما در شرایط فعلی مطابق اساسنامه نظام پرستاری، وظیفه سازمان نظام پرستاری دفاع از حقوق صنفی جامعه پرستاری و اقدام در جهت اجرایی کردن قوانین معطل مانده پرستاری است.

مهاجرت پرستاران مجرب/ استقبال خارجیها از بکارگیری ایرانیها

موضوع مهاجرت از پرستاری به اشکال مختلف آن

بازخورد طبیعی شرایط نامناسب شغلی آنها در ایران است.

پایین بودن سطح رضایت شغلی در پرستاران چیزی نیست که نیاز به اثبات داشته باشد.

کاریابی در خارج از کشور یکی از گزینه های پرستاران ایرانی است که تعداد قابل توجهی از کارجویان پرستار را به خود جلب کرده و صرف نظر کردن پرستاران و فارغ اتحصیلان پرستاری از شرایط کار و استخدام پرستاری در داخل به قیمت اشتغال در کارهای غیرمرتبط با حرفه خود و یا حتی خانه نشینی نیز روی دیگر سکه مهاجرت از پرستاری است.

آنچه مسلم است آمار دقیقی از میزان مهاجرت انجام شده و اشتغال به کار پرستاران در دیگر کشورها ارائه نشده است و به رغم ادعاهای انجام شده از طرف نظام پرستاری که تایید سازمان نظام پرستاری را شرط لازم برای صلاحیت حرفه ای پرستاران ایرانی عنوان میکند واقعیت امر چیز دیگری است.

پرستاران با ارائه مدرک دانشگاهی معتبر و مدرک RN که آزمون خاص ریجستری است ، نیازی به ارائه تاییدیه نظام پرستاری برای احراز صلاحیت حرفه ای پرستاران برای اشتغال به کار در خارج ندارند و پرستاران حتی بدون نیاز به مداخله شرکتهای کاریابی و مهاجرت و اقامت هم بصورت فردی اقدام نموده و اقامت دریافت نموده اند.

به هرحال به نظر میرسد که جنجال ایجاد شده در موضوع مهاجرت 2000 پرستار به ترکیه یک نوع منازعه بین نظام پرستاری و شرکت کاریابی خاص باشد زیرا نظام پرستاری همچون موضوع تربیت و آموزش کمک بهیار، بحث اعزام نیروی کار به خارج را در انحصار خود میخواهد.

نویسنده این مطلب نه قصد مهاجرت به خارج را داشته و نه از این موضوع دفاع می کند بلکه میخواهد به شرایط صنفی نامناسب حرفه خود تاکید نموده و از مسئولین محترم بخواهد که تا دیر نشده است و وضعیت بدتر از این نشده است برای تامین نیازهای اولیه مراکز درمانی کشور و رفع اجحاف از جامعه خدوم پرستاری اقدام نماید.

مصاحبه ای که در ادامه مطلب درج شده است و عنوان آن برای این پست مطلب انتخاب شده است برگرفته از خبرگزاری مهر است.

جهت ملاحظه متن کامل گزارش روی پیوند ادامه مطلب کلیک نمائید.

ادامه نوشته

درج گزینشی مطالب خبرگزاریها در وبدا

وبدا - پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت و درمان کشور است که توسط روابط عمومی این وزارتخانه مدیریت می گردد.

این پایگاه از کارهای ارزشمند وزارت بهداشت بوده و نشانه اهتمام ویژه مسئولان وزارت بهداشت و درمان به نقش اطلاع رسانی و رسانه می باشد.

یکی از بخشهای مهم این پایگاه ،بخش مطبوعات و خبرگزاریها است که گفته میشود مطالب خبرگزاریها را در موضوع سلامت بصورت آنلاین منعکس میکند.

در طول مدت چند ماه که بصورت روزانه به این بخش مراجعه میکنم باید بگویم که مطالب منتشر شده در خبرگزاریها بصورت گزینشی منعکس شده و گردش آزاد اطلاعات رعایت نمیگردد.

یکی از چالشهای مهم حوزه سلامت و درمان کشور موضوع پرستاران است که نقش بی بدیلی در تامین رضایت مراجعه کنندگان مراکز درمانی و همچنین اثربخش بودن برنامه درمانی این مراکز دارند.

پرستاران امروزه از مشکلات عدیده ای از قبیل عملی نشدن قوانین مصوب پرستاری بعد از گذشت چندین سال و ناکافی بودن دریافتی خود و رویگردانی از موقعیتهای استخدامی و کمبود شدید نیروی انسانی و بحث مهاجرت از پرستاری رنج می برند و این موضوعات به دفعات و از زبان فعالان پرستاری طی مصاحبه های متعدد با خبرگزاریهای مختلف کشور منعکس شده است اما وبدا از انتشار و انعکاس این مطالب صرف نظر نموده و به نحوی اقدام به سانسور آنها می نماید.

به هر حال پرستاران کلیه امکانات سیستم بهداشت و درمان کشور از جمله پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت را متعلق به کلیه کارکنان این وزارتخانه و در نگاه بالاتر متعلق به نظام سلامت جامعه میدانند و انتظار دارند که اطلاع رسانی این پایگاه مطابق ادعای اعلام شده از طرف خودشان شامل انعکاس تمام مطالب مرتبط به حوزه سلامت باشد.


بودجه وزارت بهداشت به جیب افرادی خاص می‌رود

سینا نیوز به نقل از دبیرکل خانه پرستار نوشت:

مشکلات نظام پرستاری روز به روز در سایه بی اعتنایی مسئولین در حال افزایش است. قوانینی از جمله قانون ارتقای بهره​وری نیروهای بالینی نظام سلامت که تنها در بیمارستان‌هایی انگشت شمار در حال اجرا است آن هم نه به طور کامل؛ قانون دیگری به نام تعرفه گذاری در خدمات پرستاری بیش از 4 سال است که در صف تائید و امضای مدیران وزارت بهداشت معطل مانده است.
محمد شریفی مقدم در گفتگو با خبرنگار سینانیوز گفت: «مشکل نظام پرستاری ما مدیریتی است. به عنوان مثال در بسیاری از کشور‌ها مثل آمریکا بیش از ۹۰ درصد روسای بیمارستان‌ها پزشک‌ نیستند. تحصیلات آن‌ها دکترای مدیریت خدمات بهداشت درمانی، دکترای اقتصاد بهداشت و از این قبیل است.»
وی ادامه داد: «مدیریت، علم است و نیاز به دانش بالایی دارد. درست است که روسای بیمارستان‌های ما جزء اساتید برترند اما تجربه و مهارت مدیریتی مناسب را ندارند. بودجه وارد سیستم بهداشتی می‌شود ولی مدیریت صحیحی برای کشیدن این بودجه به بخش‌های مختلف بهداشتی به طور دقیق و صحیح وجود ندارد.»
وی تصریح کرد: «اگر وزارت بهداشت مدیریت صحیحی داشت اوضاع پرستاری کشور اینگونه نمی‌شد. بودجه وزارت بهداشت عمدتاً در جیب یک‌سری از افراد خاص می‌رود. این مسئله بر اساس مدرک و سند مطرح است. به عنوان مثال ۶۵ درصد درآمدهای بیمارستان‌ها وارد جیب هیئت علمی آن بیمارستان می‌رود و اختلاف در پرداخت را صد برابر می‌کند.»
دبیر کل خانه پرستار درباره اختلاف حقوق پرستاران شاغل در کشور با کشورهای دیگر دنیا را بسیار بالا دانست و گفت: «اختلاف پرداخت‌ در کشورمان نسبت به تمام دنیا ۴ برابر است و این ذهنیت را برای پرستاران ما ایجاد می‌کند که آن‌ها‌‌ همان فعالیت را می‌کنند اما درآمدشان به جیب افراد دیگری می‌رود. این تبعیض در پرداخت حقوق پرستاران کشورمان یکی از مشکلات آنان است. مشکلاتی از قبیل جایگاه مدیریت، کمبود نیرو و مسائل دیگر تنها بخشی از مشکلات پرستاران است که پرستاران را ملزم به نشستن در خانه می‌کند.»
شریفی مقدم اضافه کرد: «علاوه بر قانون ارتقای بهره​وری نیروهای بالینی نظام سلامت قانون دیگری به نام تعرفه​گذاری در خدمات پرستاری وجود دارد که در ۴ تیر سال ۱۳۸۶ به تصویب رسید. با توجه به این قانون پرداخت‌ها به نظام پرستاری به صورت منطقی و بر اساس عملکرد پرستاران پرداخت می‌شود. قانون ارتقای بهره​وری درچند دانشگاه به طور ناقص در حال اجراست ولی هیچ اثری از قانون تعرفه گذاری نیست و مشخص نشده است که در چه سالی قرار است اجرا شود.»
دبیر کل خانه پرستار گفت: «در حقیقت این قانون یک قانون مترقی و کار‌شناسی شده است و مورد تایید مجلس نیز هست و پشتوانه آن کارشناسی‌های آن است. اما بیش از ۴سال است که هیچ اثری از این قانون دیده نشده است.»

تعرفه گذاری خدمات پرستاری/وزارت بهداشت کوتاهی میکند

وبسایت نظام پرستاری گزارش داد:

عدم اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری به علت کوتاهی و تعلل دستگاههای دولتی از جمله وزارت بهداشت است که قابل اغماض هم نیست.

عوض حیدرپور در گفت و گو با خبرنگار نظام پرستاری اظهار کرد: قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری ( 5 سال پیش) از مجلس یه دولت و از دولت به وزارت بهداشت برای اجرا ابلاغ شد و مقرر شد پس از تدوین آیین نامه آن در دولت این قانون اجرایی شود.

وی ادامه داد: در این خصوص ضرب المثل "تا نگرید طفل  کی نوشد لبم" مصداق پیدا می کند تا زمانی که وزارت بهداشت عزم و همت جدی مبنی بر اجرای قانون نداشته باشد این قانون اجرایی نمی شود.

عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي افزود: وزارت بهداشت باید پس از تعیین بارمالی قانون اعتبار مورد نیاز را از معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری درخواست کند تا در قانون بودجه سالیانه دیده شود اما ظاهراً وزارت بهداشت در این زمینه کوتاهی می کند.

حیدرپور گفت: البته کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی هم می تواند پیگیر عدم اجرای این قانون باشد اگر این مسئله به جد از سوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس و دفتر پرستاری وزارت بهداشت پیگیری نشود این قانون اجرا نمی شود چرا که به نظر می رسد وزارت بهداشت انگیزه ای برای اجرای این قانون ندارد.

پرستاران : علاوه بر قصور دستگاه اجرایی - مجلس را نیز از بابت عدم نظارت بر اجرای قانون مقصر می شناسیم.

وزارت بهداشت حق جذب را پرداخت کند

کارکنان دانشگاه علوم پزشکی شیراز در گفت‌وگو با فارس:

وزارت بهداشت حق جذب را پرداخت کند/تبعیض کارکنان تا کی ادامه دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، این اعتراض در حالی صورت می‌گیرد که در روزها و هفته‌های گذشته نیز کارکنان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و  برخی دانشگاه‌های کشور به این موضوع اعتراض کرده و خواستار پرداخت حق جذب خود شدند.

 یکی از کارکنان دانشگاه علوم پزشکی شیراز امروزدر گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شیراز اظهار داشت: تا چه زمانی باید شاهد تبعیض بین کارکنان وزارت علوم و بهداشت باشیم و همان‌طور که....

جهت ملاحظه متن کامل این گزارش روی پیوند ادامه مطلب کلیک کنید

ادامه نوشته

ثبت نام در سایت آموزش مداوم از سال آینده

بسایت نظام پرستاری به نقل از صدیقه سالمی نوشت:

پرستاران از سال آینده برای شرکت در برنامه های بازآموزی ملزم به ثبت نام در سایت آموزش مداوم کشور هستند.

معاون فنی نظام پرستاری در این گزارش گفته است: پرستاران پس از ثبت نام در سامانه یکپارچه سازی آموزش مداوم کل کشور و تایید مرکز آموزش دهنده می توانند در دوره بازآموزی شرکت کنند و پس از تایید مجدد مرکز آموزش دهنده پرینت گواهی شرکت در دوره آموزشی از سایت آموزش مداوم کشور را به نشانی www.ircme.ir اخذ کنند.

پرستاران ضمن اعلام ناکارآمد بودن بازآموزی های پرستاری خصوصا" با شیوه غیرحضوری آن امیدوار است در زمینه اثربخش بودن این آموزشها چاره اندیشی شود.

وزارت بهداشت بخشي از بودجه نفتي را براي قوانين پرستاري هزينه کند

خبرگزاري آريا

نائب رئيس کميسيون بهداشت و درمان مجلس گفت:

10درصد از بودجه 3هزار ميليارد توماني وزارت بهداشت از درآمد مازاد نفت تأمين شد و هر چند موارد هزينه کرد اين بودجه در قانون مشخص  است اما  مي توان از بخشي از آن براي اجراي قانون تعرفه گذاري يا کاهش ساعت کاري پرستاران استفاده کرد.
به گزارش آريا به نقل ازپايگاه اطلاع رساني نظام پرستاري،انوشيروان محسني بند پي اظهار کرد:هر چند قانونگذار بر اساس بند ب ماده 34 موارد مصرف اعتبار 3هزار ميليارد تومان از محل در آمد نفتي را مشخص کرده است اما در عين حال از بخشي از آن مي توان براي اجراي بهتر قوانين بهره جست.
وي گفت:هم اکنون 300 ميليارد تومان (10 در صد) از اعتبار در نظر گرفته شده از محل در آمدهاي نفتي به حساب بهداشت و درمان واريز شده است اما مي توان از بخشي از آن براي هزينه هاي جاري نظير اجراي بهتر قانون تعرفه گذاري خدمات پرستاري و کاهش ساعت کار پرستاران استفاده کرد.
وي ادامه داد:از اين رو اجراي قانون تعرفه گذاري خدمات پرستاري فقط به ديده شدن اعتبار در قانون بودجه ساليانه منوط نمي شود.

پرستاران امیدوار است در کنار کیسه های فراوانی که برای این بودجه دوخته شده است قطره کوچکی هم به دشت تشنه پرستاری و معضلات آن برسد.

در ضمن نمایندگان محترم گویا نمی دانند که قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری اصلا" اجرایی نشده است تا اینکه سخن از اجرای بهتر آن بگویند.

اعزام 2 هزار پرستار به ترکیه در نظام پرستاری بررسی می شود

مدیر  امور بین الملل سازمان نظام پرستاری گفت:

موضوع اعزام 2 هزار پرستار به ترکیه را هنوز تأیید یا رد نمی کنیم اما اخیراً با ارتباطی که با مسئولان پرستاری ترکیه گرفته ایم مشغول بررسی شرایط کاری پرستاران در این کشور هستیم که نتایج این بررسی ها به زودی اعلام می شود.

وی گفت: موضوع اعزام 2 هزار پرستار به ترکیه فعلاً ادعایی است که انجمن صنفی کاریابی های بین المللی اعلام کرد و ما در سازمان  نظام پرستاری در حال حاضر نمی توانیم این موضوع را تأیید یا رد کنیم اما مشغول بررسی جوانب مختلف آن هستیم.

عضو  شورای عالی نظام پرستاری اضافه کرد: به هر حال مسئولان  ادارات کار و نهادهایی  که در این زمینه فعالیت می کنند باید توجه داشته باشند که اعزام 2 هزار پرستار حجم بزرگی است که می تواند تعادل  نیروی کاری را در کشور به هم  بزند ضمن اینکه شرایط  کاری  کشور مقصد نیز باید مورد تأیید  قرار  گیرد.

مدیر اموربین الملل سازمان نظام پرستاری گفت: البته طی چند روز  گذشته مسئولان پرستاری ترکیه با سازمان نظام  پرستاری تماس  گرفتند تا در این زمینه بین طرفین مذاکراتی انجام شود که خبر آن در  روزنامه های ترکیه نیز منتشر شد. اما این کاش این هماهنگی قبل از انتشار خبر اعزام 2 هزار پرستار در رسانه های کشورمان انجام می شد.

پرستاران از مسئولین محترم نظام پرستاری میخواهد بجای مذاکره برای اعزام پرستار پیگیر تامین منافع و حقوق و مطالبات پرستاران کشور باشد تا پرستاران ما در شرایط نیاز مبرم مراکز درمانی و سیستم بهداشت و درمان کشورمان به فکر مهاجرت نیفتند.

در ضمن هزاران پرستاری که بصورت شخصی و فردی پیگیر اقامت خود در کشورهای خارج بوده اند ، با سیستم اداری خاصی در کشور هماهنگی نموده اند-شایسته است مسئولان نظام پرستاری پیگیر آمار دقیق پرستارانی باشد که تاکنون از مجاری مختلف اقدام به مهاجرت نموده اند.

حضور پرستار ترخیص در بیمارستان​ها

با اجرای طرح حاکمیت بالینی انجام می​شود

حضور پرستار ترخیص در بیمارستان​ها

سینا نیوز این خبر را به نقل از مدیر کل دفتر مدیریت بیمارستانی و حاکمیت بالینی وزارت بهداشت  نوشته و مینویسد:

«بیمارستان‌ها در بحث حاکمیت بالینی این مسئله را دنبال می‌کنند.بسیار خوب عمل کردند و یکی از مکان‌هایی که ما به آن توجه داریم و در آن سرمایه گذاری کرده‌ایم. حائز اهمیت است که بیمار بداند برای کوتاه شدن فرآیند درمانش از چه چیزهایی باید اجتناب کند و در مقابل به چه چیزهایی باید روی بیاورد

داشتن پرستار ترخیص - پرستار آموزش به بیمار - پرستار پذیرش و آشناسازی بیمار به خودی خود خوب و موجب رضایت بیمار میگردد اما پیاده کردن آن در شرایطی که بیمارستانهای ما از کمبود شدید نیروی پرستار رنج می برند عملا" مقدور نبوده و فرمالیته ای بیش نخواهد بود.

اگر تعرفه گذاری خدمات پرستاری به نحوی اجرا شود که مانند کارانه پزشکان موجب انگیزش پرستاران گردد - شاید بتوان از پتانسیل پرستاران در زمینه ارائه بیشترین خدمت و دریافت دستمزد آن را انتظار داشت اما با دریافتی ناچیز فعلی و افزودن به انتظارات روزافزون نتیجه ای جز دلزدگی و فرار پرستاران را نخواهد داشت.

در مورد خدمات درمانی و مراقبتی بعد از ترخیص هم جای صحبت فراوان است و اجرای خدمات پرستاری بعد از ترخیص در منزل با هیچ آیتمی جز پرداخت تعرفه خدمت امکان پذیر نیست.

امیدواریم مسئولان و تصمیم سازان نظام سلامت و درمان کشور جزیره ای تصمیم نگرفته و کلیت پیکره نظام سلامت را یکپارچه دیده و به نابسامانی های حاصل شده از تصمیم گیریهای مطالعه نشده و هماهنگ نشده پایان دهند.

با کلیک روی پیوند ادامه مطلب متن کامل این گزارش را ملاحظه فرمائید.

ادامه نوشته

ادعاهاي مديران وزارت بهداشت کذب محض است

آقای شریفی مقدم گفت:

من در مقابل اين ادعاها را رد ميکنم و براي روشن شدن افکار عمومي اعلام مي‌کنم که در هيچ کدام از دانشگاه‌هاي علوم پزشکي تهران قانون ارتقاي بهره وري نيروهاي باليني نظام سلامت اجرا نشده است و اين ادعا‌ها بدون مدرک بوده و کذب محض است

وبسایت خانه پرستار مصاحبه آقای شریفی مقدم با سینا نیوز را پیرامون موضوع اجرای قانون ارتقاء بهره وری یا همان کاهش ساعت کار پرستاران منتشر نموده است که در آن ذکر میشود:

«اکنون که در دي ماه سال 90 به سر مي‌بريم هيچ اقدام چشمگيري درباره اجرايي شدن اين قانون صورت نگرفته است.»
جهت ملاحظه متن کامل این گزارش روی پیوند ادامه مطلب کلیک نمائید

بی‌توجهی دولت به پرستاران افزایش مهاجرت آنان را به‌دنبال دارد

خبرگزاری مجلس شورای اسلامی

به نقل از سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان این که رضایت شغلی در میان پرستاران بیمارستانی کشور جایگاهی ندارد، از مهاجرت این افراد به کشورهای توسعه‌یافته به‌علت تفاوت میزان پرداختی و نحوه حمایت از پرسنل بیمارستانی خبر داد.

حسن تأمینی‌لیچایی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری خانه ملت، با انتقاد از دولت به‌علت اجرایی نکردن طرح های حمایتی از پرستاران و پرسنل بیمارستانی، افزود: دولت قرار بود که حمایت خود را از بخش‌های سخت و زیان‌آور بیمارستانی مانند بخش سوختگی، CCU،   ICUافزایش دهد، اما متأسفانه این موضع تحقق نیافته است.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی، با بیان این که مشکل اصلی پرستاران و بیمارستان‌ها کمبود پرسنل و به تبع آن افزایش ساعت کاری است، گفت: دولت هنوز به تعهد خود مبنی‌بر جذب ۲۳ هزار پرستاری بیمارستانی را عمل نکرده است، از این‌رو پرستاران مجبور هستند، دوبرابر ظرفیت کاری خود کار کنند.

وی ادامه داد: تعرفه پرستاری یکی دیگر از دغدغه‌های پرسنل بیمارستانی بود که متأسفانه هنوز از سوی دولت تغییر نکرده است.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با اعلام این که تفاوت پرداختی بیمارستان‌های کشور در قیاس با کشور‌های توسعه‌یافته  و حتی کشورهای جهان سوم بسیار بالا است، افزود: این تفاوت پرداختی موجب مهاجرت و فرار متخصصان و پرستاران به خارج از کشور می‌شود.

تأمینی‌لیچایی با بیان این که رضایت شغلی در میان پرستاران بیمارستانی کشور جایگاهی ندارد، گفت: این افراد به‌علت نبود شغل مناسب به کار پرستاری مشغول هستند، از این‌رو در صورتی که شغلی به‌عنوان مثال کار در آموزش‌وپرورش به این افراد پیشنهاد شود، به طور حتم پرستاران شغل خود را رها می‌کنند.

عضو فراکسیون سلامت مجلس هشتم، تأکید کرد: در صورتی که دولت به‌ویژه وزارت بهداشت، درمان و آموزش‌پزشکی برای حل مشکل پرداختی و ساعت کاری پرستاران بیمارستانی اقدام مناسبی را انجام ندهند، بخش بیمارستانی کشور با مشکل و بحران روبه‌رو می‌شود./

پرستاران ضمن تشکر از توجه نمایندگان عزیز اولا" درخواست میکند که به وظیفه نظارتی خود عمل نموده و همچون ما که دستمان جایی بند نیست به تکرار مشکلات نپردازند.

ثانیا" در بخشی از سخن خود که فرموده اند تعرفه پرستاری تغییر نکرده است باید بگویند که تعرفه گذاری نشده است .گویا ارزش خدمات پرستاری که عمده فعالیت بخش درمان است ارزش تعرفه گذاری ندارد.

پرستاری در بدترین شرایط تاریخی

وبسایت خانه پرستار مصاحبه دبیرکل محترم خانه پرستار را با " ملت ما" درج کرده است که مصاحبه ای است جامع تمام مشکلات و سختی های پرستاری .

بدون مقدمه میتوان تمام حرفهای خود را در لابلای این مصاحبه که ملاحظه میفرمائید شنید.

مطالبات پرستاران سال‌هاست كه در شعارها و جلسات مختلف پرداخت مي‌شود، اما وقت پاي عمل مي‌رسد، هيچ‌كس مسئوليت پرداخت اين مطالبات را به عهده نمي‌گيرد.

به‌هر حال جامعه پرستاري كشور مدت‌زمان زيادي است كه به‌دنبال دريافت مطالبات خود و تحقق شعارهاي مسئولان است، بسياري از پرستاران به‌دليل شرايط بد كاري يا عطاي اين كار را به لقايش بخشيدند و بعد از سال‌ها تحصيل و تلاش خانه‌نشين شدند يا تصميم به مهاجرت گرفتند.

رئيس خانه پرستار با اشاره به  عدم تمايل پرستاران به استخدام در گفت‌وگو با«ملت ما»:

دوره ای که پرستاری به بخش خصوصی واگذار میشد

اما هيچ كدام از اين اتفاقات هم باعث نشد تا مشكلات اين قشر حل شود. در برههاي كه قرار بود بخش خصوصي وارد بازار كار شود و فعاليت‌هايش را افزايش دهد، بسياري از بيمارستان‌ها بخش پرستاري خود را به‌صورت پيمانكاري به بخش خصوصي سپردند و همين اقدام باعث شد تا نارضايتي از شرايط كاري در جامعه پرستاران بيش از پيش افزايش پيدا كند.

بسياري از اين افراد مجبور شدند براي دريافت پول بيش‌تر و تامين هزينه‌هاي زندگي ساعات بيش‌تري را كار كنند و به اين ترتيب كيفيت خدمات پرستاري در بيمارستان‌هاي دولتي به‌شدت افت كرد. از سوي ديگر پيمانكاران حاضر به استخدام نيروي پرستار به ميزان مورد نياز نبودند و به‌همين خاطر بيش‌تر بيمارستان‌هاي كشور از كمبود نيروي پرستار رنج مي‌برند.

به هر حال مشكلات و معضلات جامعه پرستاري هنوز هم بعد از سال‌ها حل نشده و پرستاران همچنان چشم انتظار اقدامي از سوي مسئولان هستند، اما در اين بين خانه پرستار بيش از هر نهاد و ارگان ديگري به‌دنبال تحقق بخشيدن حقوق پرستاران است. به همين منظور روزنامه «ملت‌ما» مصاحبه‌اي با رئيس خانه پرستار«محمد شريفي‌مقدم» انجام داده كه در ذيل مي‌خوانيد.

درباره پيشينه و چگونگي ايجاد خانه پرستار برايمان بگوييد.

ما جزو نخستين گروه‌هاي پرستاري بعد از انقلاب بوديم كه از سال 62 وارد اين حوزه شديم. وقتي كه در سال 66 فارغ‌التحصيل شديم مي‌ديديم كه پرستاري يك متولي ندارد كه به امور صنفي و مسائل و مشكلاتش بپردازد. در سال 80 من در دفتر پرستاري وزارت بهداشت فعاليت مي‌كردم آن زمان بحث سختي كار پرستاران مطرح بود ما براي پيگيري اين مسئله به سازمان مديريت مراجعه كرديم

ولي از يك جايي به بعد كار ديگر پيش نرفت تا اين‌كه خانمي در سازمان مديريت با صراحت به من گفت يا بايد يك پارتي يا آشنايي داشته باشيد يا يك تشكل صنفي كه اين امور را به سرانجام برساند. از همان جا كه بيرون آمديم به وزارت كشور مراجعه كردم تا انجمني را به اين منظور راه‌اندازي كنم.

 با تشكيل يك شوراي مركزي كه بنده دبيركل آن بودم اين انجمن كار خود را آغاز كرد. هدف از تشكيل چنين انجمني پيگيري مسائل و مشكلات جامعه پرستاري بود و سعي كرديم تمام صداهاي اين جامعه را بشنويم و آنها را منعكس كنيم. اگر سوابق ما و اين انجمن را بررسي كنيد مي‌بينيد كه هميشه سعي مان براين بوده كه فارغ از مسائل سياسي و جناح‌ها صرفا مشكلات و مطالبات پرستاران را در نظر بگيريم.

چه تحليلي از وضع فعلي جامعه پرستاري در ايران داريد؟

الان درباره وضع پرستاران نقد‌هايي زيادي داريم و اگر بخواهيم در يك جمله شرايط امروزي جامعه پرستاري را تحليل كنيم بايد بگوييم جامعه پرستاري در بدترين شرايط طول تاريخ پرستاري قرار دارد. همان‌طور كه مي‌دانيد استخدام رسمي هميشه يك امتياز ويژه محسوب مي‌شده است.

 در برنامه چهارم توسعه به ازاي هر دو نفر خروجي يك نفر ورودي در نظر گرفته شده بود و در برنامه پنجم توسعه اين ميزان به ازاي هر سه نفر خروجي به يك نفر ورودي رسيد. دولت مجوز استخدام رسمي براي 23 هزار نفر پرستار را صادر كرد كه براي ساير دستگاه‌ها يك امتياز ويژه محسوب مي‌شود.

در حالي كه الان دانشگاه‌هاي بزرگ اقدام به جذب پرستار مي‌كنند ولي با اين حال پرستاران براي استخدام داوطلب نمي‌شوند، چرا كه در مجموع شرايط مناسبي براي پرستاري مهيا نيست.الان هر جايي كه مي‌خواهد خدماتي ارايه دهد برايش استانداردهايي را تعريف مي‌كنند در نظام سلامت چون با جان مردم سر و كار دارد اين استانداردها اهميت بيش‌تري پيدا مي‌كند.

آمار و استانداردهای پرستار

 در كشور امريكا به ازاي هر 1000 نفر 9 نفر پرستار و در اروپا به ازاي هر هزار نفر 8 نفر پرستار وجود دارد با اين حساب براي دريافت حداقل مراقبت‌هاي پرستاري ما بايد دست كم به ازاي هر هزار نفر 3 نفر پرستار داشته باشيم كه اين تعداد در كشور ما به ازاي هر هزار نفر 3/1(يك و سه دهم) است. به عبارت ديگر تعداد پرستاران ما يك سوم حداقل استانداردهاي جهاني است.

نوع ديگري از محاسبه هم بر اساس تعداد تخت‌هاست كه به ازاي هر تخت بيمارستاني به صورت متوسط بايد دو نفر پرستار وجود داشته باشد اين آمار در حال حاضر در ايران 7/0(هفت دهم) است در حالي كه قبل از انقلاب اين آمار يك نفر بوده است. به اين ترتيب كه در آن زمان در همين بيمارستان امام خميني امروز، يك عمل فتخ انجام مي‌شد كه به‌طور مثال فرد بايد 10 روز بستري مي‌ماند و اگر كسي به جراحي قلب نياز داشت بايد به كشور انگلستان مي‌رفت.

در طول اين سال‌ها ما در حوزه درمان و پزشكي پيشرفت‌هاي چشم‌گيري داشتيم. سخت‌ترين و پيچيده‌ترين عمل‌ها امروز در كشور ما هم انجام مي‌شود. در اين شرايط كه پزشكي تا اين حد رشد كرده است پرستاري هم بايد اين ميزان از پيشرفت را تجربه كند و در حقيقت اين دو حوزه در كنار هم به جلو بروند چه از نظر علمي و چه از نظر نيروي انساني.

به‌طور مثال تعداد هيئت علمي‌ها نسبت به قبل از انقلاب اسلامي 20 برابر شده است ولي اگر پيچيده‌ترين عمل‌ها هم بدون نيروي پرستاري انجام شود آن خروجي كامل و صددرصدي را نخواهد داشت.

تخت اضافه كردن به تنهايي نمي‌تواند كمكي به پيشرفت سطح سلامت بكند چرا كه بدون نيروي پرستاري و مراقبت‌هايي كه بايد انجام شود اين امر كارساز نيست.

آمارهای بهره وری پرستاری

بر طبق آمار شوراي بين‌المللي پرستاران بايد به هر پرستار 4 بيمار براي مراقبت داد اگر اين تعداد به هشت بيمار برسد آمار مرگ و مير بيماران 31 درصد افزايش پيدا مي‌كند. حالا در ايران در يك بخشي كه 30 نفر بيمار وجود دارد دو نفر پرستار هست پس هر پرستار بايد از 15 بيمار مراقبت داشته باشد. در حالي كه پرستار ايراني با پرستار اروپايي تفاوت‌هاي كاري زيادي دارد.

چرا كه پرستار ما در ايران يك شيفت قبل و بعد هم كار كرده و در شيفت شب يك پرستار 30 نفر بيمار براي مراقبت دارد. حالا محاسبه كنيد كه وقتي پرستار 8 بيمار دارد 31 درصد آمار مرگ و مير بالا مي‌رود اگر اين پرستار 15 بيمار داشته باشد اين آمار به چه تعداد مي‌رسد؟ بر طبق آمار اگر يك پرستار تمام وقت براي مثال به بخش icu اضافه شود ميزان مرگ و مير تا 9 درصد كاهش پيدا مي‌كند.

اگر يك پرستار بخش جراحي افزوده شود مرگ و مير بيماران به كاهش 16 درصدي مي‌رسد. بر طبق اين پژوهشي كه صورت گرفته است يكي از چالش‌هاي بزرگ و تهديد‌كننده نظام سلامت همين كمبود نيروي پرستاري است.در فيش حقوقي يك پرستار مرد شما 500 هزار تومان حكم مي‌بينيد كه ميزان دريافتي‌اش با كسري‌هاي بيمه و ماليات مي‌شود 400 هزار تومان.

سختی های کار پرستاری

حالا درنظر بگيريد كه يك پرستار از كرج يا هشتگرد بايد به بيمارستان بيايد به صورت متوسط 200 هزار تومان هزينه اياب و ذهاب پرداخت مي‌كند كه اگر پرستار خانم باشد با يك بچه كوچك باقي دريافتي‌اش را هم بايد به مهد كودك بپردازد تا در زماني كه در بيمارستان است از فرزندش نگهداري كند. آن هم نه در يك محيط كاري معمولي در يك فضايي كه از نظر ماهيتي براي نگهداري از بيمار ايجاد شده است.

 فرد وقتي در بيمارستان بستري مي‌شود با تغييرهاي زيادي در روزمره‌اش روبه‌رو مي‌شود كه همين تغييرات عامل ايجاد تنش‌هاست. درد از يك سو و شرايط ناخواسته بيمارستان بيمار را در وضع نامناسبي قرار مي‌دهد. حالا تصور كنيد كه پرستار هر روز در معرض اين آسيب‌ها و تنش‌ها قرار مي‌گيرد. آمار تاسف بار و تكان‌دهنده‌اي از تعدي به پرستاران در ايران وجود دارد، به اين ترتيب كه بالاترين آمار تعدي به صورت تعدي كلامي و به ميزان 4/87 درصد در طول شش ماه بوده است.

65 درصد از اين جامعه آماري بيش از يك بار مورد توهين قرار گرفته‌اند. 31 درصد هم درجات مختلفي از تعدي جسماني را تجربه كرده‌اند. اين تعدي‌ها هم لزوما به اين معنا نيست كه تقصيري از جانب پرستار صورت گرفته است، بلكه از جايي كه پرستار هميشه در صف اول است اگر پزشك، آزمايشگاه يا هر بخش ديگري كار خود را به درستي انجام ندهد اين پرستار است كه مواخذه مي‌شود يا مورد توهين قرار مي‌گيرد.

پس يك زنجيره به هم پيوسته‌اي از مشكلات در اين زمينه وجود دارد، نيروي انساني كم، ضعف و در موارد بسياري سوء مديريت، در ايران روساي بيمارستان‌ها پزشك هيئت علمي هستند در حالي كه در كشوري مثل امريكا بيش از 90 درصد از روساي بيمارستان‌هايشان پزشك نيستند و مدارك علمي شان در رشته‌هاي مديريت خدمات بهداشت درماني، مديريت خدمات پرستاري، اقتصاد بهداشت و از اين دست است.

پزشك جراح متخصصي كه حدود 16 سال در اين رشته تحصيل كرده دغدغه مطب دارد دغدغه بيمارش هم هست و با درگيري‌هايي از اين دست نمي‌تواند مديريت صحيحي در اداره بيمارستان داشته باشد آن هم در شرايطي كه در تمام جهان مديريت به يك علم تبديل شده است و نياز به مهارت ودانش در اين زمينه وجود دارد.

در بخش مخاطرات كاري هم پرستاران بيش‌تر از ديگران در معرض بيماري‌ها و مشكلات جسمي قرار دارند. با اين شرايط به همه اين سختي‌ها حقوق 400 هزار توماني هم اضافه مي‌شود و طبيعي است كه پرستار رغبتي براي استخدام شدن ندارد.

پس دانشجويان پرستاري چه مي‌شوند؟

دانشجويان پرستاري در مسير تحصيلشان 40 درصد ريزش دارند يعني از ميانه راه باز مي‌گردند. آنهايي هم كه فارغ‌التحصيل مي‌شوند ترجيح مي‌دهند كه بروند در آموزش و پرورش، بيمه، صدا و سيما يا نهادهاي ديگر كار كنند. آمار مهاجرت فارغ‌التحصيلان هم به كشورهايي مانند كانادا و استراليا با افزايش شديدي روبه‌رو است و تبعا تاوان اين شرايط و كمبود‌ها را مردم بايد بپردازند.

 درباره شيفت‌هاي كاري پرستاران شرايط را چگونه مي‌بينيد؟

پرستار با آن كار و شرايط سخت با حقوق 400 هزار توماني نمي‌تواند زندگي كند پس از روي ناچاري در بخش خصوصي هم كار مي‌كند و مثلا شيفت شب را در بيمارستان دولتي و شيفت روز را در يك بيمارستان خصوصي كار مي‌كند. حالا در نظر بگيريد كه بر طبق تحقيقي كه انجام شده بود وقتي ساعت كاري تعدادي از پرستاران را از 8 ساعت به 10 ساعت افزايش دادند ميزان خطاهاي پرستاري 14 درصد بالا رفت.

پرستار ایران در شرایط فاجعه باری قرار دارد

پرستاري كه در ايران به‌طور مثال در دو روز 36 ساعت كار مي‌كند چه از لحاظ فيزيكي و چه از لحاظ روحي در شرايط فاجعه باري به سر مي‌برد. ما پرستاراني داريم كه دو و نيم تا سه شيفت كار مي‌كنند. در بحث شرايط فعلي نظام سلامت به قول معروف به شتر مي‌گويند چرا پايت كج است مي‌گويد كجاي من راست و صاف است كه پايم باشد؟ در شرايطي كه پزشك هيئت علمي به جاي 54 ساعت در هفته 4 ساعت حضور مفيد دارد نمي‌توان توقع بالايي از وضع سلامت داشت.

فعاليت‌هاي نظام پرستاري در سال‌هاي گذشته توانست كارساز باشد؟

در هشت سال گذشته، دور اول و دور دوم نظام پرستاري فعاليت‌هاي خوبي انجام شد و دو قانون در مجلس به تصويب رسيد. قانون تعرفه‌گذاري پرستاري در سال 86 با راي قاطع نمايندگان مصوب شد كه متاسفانه وزارت بهداشت براي اجراي اين قانون همكاري نمي‌كند. قانون ارتقاي بهره‌وري هم از سال 88 به تصويب رسيده است و بحث استخدام هم مطرح شد ولي پرستاران به سيستم وزارت بهداشت و نظام وسلامت بي‌اعتماد شده‌اند.

وعده های بی اساس

وعده‌هاي بي‌اساسي كه داده شد و به مرحله عمل نرسيد جامعه پرستاري را كاملا نا اميد كرده است. طرح كارانه يا همان طرح نوين خودگرداني بيمارستان‌ها كه پشتوانه قانوني و اجرايي ندارد، در سال 73 مطرح شد بر اساس اين طرح 65 درصد درآمد بيمارستان به پزشكان هيئت علمي، 5 درصد درآمد به دانشگاه، 10 درصد به رئيس بيمارستان و 20 درصد درآمد هم به سايرين تعلق مي‌گيرد.

 اين ناشي از نگاه پزشك سالاري است كه در وزارت بهداشت وجود دارد. به اين ترتيب شما در بيمارستاني يك طرح كارانه 20 هزار توماني مي‌بينيد و يك طرح كارانه 20 ميليون توماني، يعني هزار برابر اختلاف در اين ميان وجود دارد. به‌طور مثال پرستار كارانه 100 هزار توماني دريافت مي‌كند و هيئت علمي كارانه 20 ميليون توماني، در حالي كه اين اختلاف در كشورهاي اروپايي حداكثر 4 برابر است.

در کشور آلمان پرستاری بیشتر از جراح مغز و اعصاب حقوق میگیرد

يكي از همكاران بازرسي به كشور آلمان سفر كرده و پرستاري را ديده بود كه از جراح مغز و اعصاب بيش‌تر حقوق مي‌گيرد وقتي از پزشك درباره اين موضوع سوال كرد، پزشك گفت كه براي دريافت حقوق شاخص‌هايي وجود دارد مثل ميزان حضور، ميزان فعاليت، پژوهش و غيره. من به‌خاطر مدرك تحصيلي‌ام ميزاني از دريافتي مشخص را دارم ولي باقي بسته به شاخص‌هاي ديگر است.

با اين وضع از لحاظ جهاني در چه شرايطي هستيم؟

بر طبق آخرين آمار رتبه سطح بهداشت و درمان ايران در جهان بين 120 تا 160 است كه اين يك آمار ناشايست براي ايران اسلامي ماست.

راهكار شما براي رفع اين مسائل در جامعه پرستاري چيست؟

در حال حاضر جامعه پرستاري از نحوه پرداخت كارانه‌ها نارضايتي دارد. ما در اين شرايط طرح كارانه را ناعادلانه مي‌دانيم و خواستار اجراي صحيح قانون تعرفه‌گذاري خدمات پرستاري هستيم. از نظر من بهترين راهكار در اين وضع نگاه بيش‌تر به‌سمت مردم است. از طرفي لزوم تحولي اساسي در سلسله مديريتي وزارت بهداشت براي رفع اين مشكلات بيش از پيش احساس مي‌شود.

 همان‌طور كه علم پزشكي در ايران به روز مي‌شود مديريت هم همگام با جهان به روز شود و وزارت بهداشت نگاه جامعه نگر را جايگزين نگاه صنفي كند.

15 دانشگاه علوم پزشکی کاهش ساعت کار را اجرا میکند

رئیس کل سازمان نظام پرستاری گفت:

فقط بیمارستانهای 15دانشگاه علوم پزشکی قانون ارتقای بهره وری را اجرا کردند که البته همین مراکز نیز مدعی هستند دولت هیچ بودجه ای اختصاص نداده و بیش از این نمی توانند با درآمد اختصاصی بیمارستان اجرای این قانون را ادامه  دهند.

با کلیک روی پیوند ادامه مطلب متن کامل این مصاحبه را که از پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام پرستاری درج شده است ملاحظه فرمائید.

ادامه نوشته

مطب‌ها جنبه وجاهت حرفه‌اي وهويتي براي پزشكان دارند

پیشتر از این طی یک پست مطلب تحت عنوان "وزارت بهداشت دنباله رو منافع پزشکان"راجع به استفاده از مطب پزشکان بعنوان کلینیک بیمارستان در اجرای قانون تمام وقتی پزشکان که آنها را از فعالیت در بخش خصوصی منع میکند مطلبی را ارائه نموده بودیم.

این مطلب را اول بار وزیر محترم بهداشت و درمان کشور بیان نموده بود که با استقبال جامعه پزشکی مواجه گردید.

آقای زالی قائم مقام سازمان نظام پزشکی نیز در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان ايسنا با استقبال از این طرح چنین گفته است:

"قائم مقام سازمان نظام پزشكي با بيان اين كه استفاده از مطب اساتيد به‌عنوان كلينيك ويژه بيمارستاني مورد تاييد نظام پزشكي است، گفت: مطب صرفا تحت عنوان يك مكان انتفاعي تلقي نمي‌شود و به نوعي يك جنبه وجاهت حرفه‌اي و هويتي براي پزشكان ما پيدا كرده است. "

مرور مصاحبه قائم مقام سازمان نظام پزشکی تایید کننده تمام ادعاهای حاکمیت نگاه پزشک سالار در پیکره نظام سلامت کشور است که البته بخاطر ملموس بودن آن برای عموم آحاد جامعه خیلی هم نیاز به تایید و اثبات ندارد.

پرستاران قصد نزاع و تقابل و دشمنی با همکاران پزشک را نداشته و به قول برخی از همکاران پزشک که این نوع از نقد سیاستهای بهداشت و درمان را یک نوع خصومت و یا به قول آنها عقده گشایی تلقی میکنند فقط میخواهد خط سیر پزشک سالاری را که منشاء خیلی از ناکارآمدیهای سیستم بهداشت و درمان کشور است زیر سوال برده و در این طرح بخصوص علیرغم توجیهات نخ نمای مسئولین محترم و تصمیم سازان وزارت بهداشت که جملگی از صنف محترم اطباء و ذینفع مطلق آن هستند بگوییم که این طرح نه تنها تامین کننده هدف قانون گذار در تمام وقتی جغرافیایی پزشکان نیست بلکه آنرا نقض می نماید.

هر چند این قبیل نوشتارها توانائی ایجاد خللی را در اراده وزارت بهداشت برای اجرای قوانینی که نگاه جانبدارانه به منافع پزشکان دارد را ندارد و آنان در موقعیتهای سوال ،یک گام جلوتر گذاشته و همچون موضوع زیرمیزی پزشکان، بجای برخورد با آن خواستار پرداخت زیر میزی در روی میز خواهند گردید.

پایگاه اطلاع رسانی پرستاری منتخب جشنواره رسانه های سلامت

اختتامیه دومین جشنواره ملی رسانه های سلامت

دیشب در تالار رازی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار گردید.

در این جشنواره منتخبان و فعالان عرصه رسانه سلامت معرفی و از آنها تقدیر گردید.

وبلاگ همکار عزیزمان آقای احمد عامری با عنوان پایگاه اطلاع رسانی پرستار و پرستاری نیز در میان منتخبان رسانه های سلامت معرفی و از ایشان تقدیر بعمل آمد.

از طرف همه همکاران انتخاب شایسته این پایگاه فعال پرستاری را به آقای عامری تبریک گفته و امیدواریم کمک و حمایتهای ایشان و پایگاه اطلاع رسانی پرستار و پرستاری بتواند جامعه پرستاری را در زمینه فعالیت رسانه ای پرستاری فعال نماید.