loading...
آمــــــــــــوزش پرستــــــــاری
شیما بازدید : 174 دوشنبه 10 بهمن 1390 نظرات (1)

12 توصيه غذايی برای پايين آوردن اسيد اوريک خون

۳-از مصرف غذاهای سرشار از پورين پرهيز کنيد. اين غذاها سبب توليد اسيد اوريک بسيار زيادی در بدن مي شوند و تشديد کننده بيماری نقرس هستند .معمولاً غذاهايی که پروتئين بالايی دارند، حاوی پورين زيادی نيز هستند.مانند گوشت قرمز، غذاهای دريايي (ماهی، ميگو...)، احشای داخلی نظير کله پاچه، مغز، جگر ،دنبلان و ماکيان.
4-مصرف غذاهايی را که سطح متوسطی از پورين دارند (مثل مارچوبه، گل کلم، اسفناج، ريواس، لوبياها، قارچ و عدس) محدود کنيد.
5-از مصرف زياد چربی ها خود داری کنيد (بيشتر از 30 درصد انرژی روزانه از چربی ها نباشد)؛ زيرا چربی زياد مانع دفع اسيد اوريک می شود و به اين ترتيب حملات و درد نقرس افزايش مي يابد.
6-مصرف گوجه فرنگی، محصولات تهيه شده از گوجه فرنگی، توت فرنگی وزرده تخم مرغ را محدود کنيد؛ زيرا اين مواد سبب اسيدی شدن خون مي شوند. اين عامل به تشکيل کريستال های اورات کمک کرده و افزايش حملات نقرس را به دنبال خواهد داشت.
7-روزانه حداقل 8 ليوان آب بنوشيد؛ چون آب به خروج اسيد اوريک در بدن کمک می کند، مانع تشکيل سنگ های کليوی مي شود، حملات نقرس را کاهش می دهد، سبب جلوگيری از خشکی مفاصل می شود و به کاهش وزن کمک مي کند.
8-ورزش کنيد. براي بيماران نقرسی ورزش مستمر و ملايم توصيه می شود. سه بار در هفته به مدت نيم ساعت ورزش يا پياه روی بسيار مناسب است. ورزش های سنگين و شديد مي توانند باعث افزايش اسيداوريک شوند بنابراين نبايد بيماران مبتلا به نقرس ورزش سنگين انجام دهند. شنا يکی از بهترين ورزش ها برايی اين بيماران است.
9-فراموش نکنيد که الکل علاوه بر مضرات فراوانش براي کبد و مغز و کليه، مانع دفع اسيداوريک ازطريق کليه ها نيز می شود و به اين ترتيب، نقرس را تشديد مي کند.
10-اگر اضافه وزن داريد و يا چاق هستيد، سعی کنيد تحت نظر متخصص تغذيه به آرامی وزن خود را کاهش دهيد زيرا رژيم های سخت و شديد می توانند سبب افزايش اسيداوريک در خون شوند. توجه داشته باشيد که چاقی به تنهايی بالا برنده اسيد اوريک خون است. بنابراين به جرأت مي توان گفت که ورزش و تغذيه صحيح می توانند از عوارض وخيم نقرس جلوگيری کنند.
11-روزانه مقداری گيلاس بخوريد. اين ميوه نقش مهمی در برطرف کردن درد و حملات نقرس دارد، به طوری که مصرف روزانه 250 گرم از اين ميوه می تواند سطح اسيداوريک را درخون پايين آورده و حملات نقرس را کم کند. در ضمن، انواع گيلاس منبع خوبي از آنتوسيانين ها و فلاونوييدها هستند که ازعوامل کمک کننده به مفاصل به حساب می آيند.
12-محلول بسيار رقيق شده سرکه سيب، يک محلول کمک کننده به شماست،به طوری که پس از دو روز استفاده از اين محلول، کاهش درد و سوزش را احساس خواهيد کرد. به اين منظور مقدار دو قاشق چای خوری سرکه سيب را به 450 سي سي آب اضافه کرده و اين محلول را سه بار در روز همراه با غذا ميل کنيد. در ضمن در صورت دلخواه، به اين محلول، مي توانيد دو قاشق چای خوری عسل بيفزاييد که البته در افراد ديابتی اضافه کردن عسل توصيه نمی شود.

منبع: www.nursingprocess.blogfa.com

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
به نام قادر سبحان و ستار/ز لطف و رحمتش خلقی پرستار "کسی که یک روز و یک شب پرستاری بیمار را به عهده بگیرد، خداوند او را با ابراهیم خلیل (ع) محشور می کند،و کسی که در برطرف کردن نیازهای مریض تلاش و نیاز او را برآورده کند، همانند روزی که از مادر متولد شده است از گناهانش پاک میشود"..پیامبر گرامی اسلام(ص)....... سلام .. در این وبلاگ سعی شده مطالبی که برای دانشجویان پرستاری و تمامی اقشار، جهت مراقبت از خود و حفظ سلامتی مفید است از سراسر منابع جمع آوری شده ودر اختیارشماقرارگیرد،امیدوارم مفید واقع شود. علاقه مندان می توانند مطالب خود در زمینه پرستاری را به آدرس؛ nikbakht.shima@yahoo.com ارسال کنند تا با نام خودشان در این وب نمایه شود. با آرزوی سلامتی و موفقیت
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    با توجه به گذشت دو سال از راه اندازی وبلاگ آموزش پرستاری، از شما خواننده گرامی دعوت می شود با اعلام نظرات خود در خصوص مؤثر و مفید واقع شدن محتوای وبلاگ، میزان بروز بودن مطالب، وسایر پیشنهادات در جهت مفیدتر واقع شدن وبلاگ و ارتقای سطح آموزشی آن ما را مطلع سازید.
    آمار سایت
  • کل مطالب : 69
  • کل نظرات : 9
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 9
  • آی پی دیروز : 11
  • بازدید امروز : 47
  • باردید دیروز : 12
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 114
  • بازدید ماه : 385
  • بازدید سال : 1,822
  • بازدید کلی : 98,231
  • امکانات

    <RB:Block_Left>
    <RB:Block_Left_Loop>
    <style type="text/css">
    .menutitle{padding:5px 3px 5px 3px;border: 1px #000000 solid;font:9pt tahoma;border-bottom:0px;text-align:right;margin-top:10px;-moz-border-radius:5px;-moz-border-radius-bottomright:0px;-moz-border-radius-bottomleft:0px;}
    .menubody{padding:5px 3px 5px 3px;border: 1px #000000 solid;font:9pt tahoma;text-align:right;margin-bottom:10px;-moz-border-radius:5px;-moz-border-radius-topright:0px;-moz-border-radius-topleft:0px;}
    </style>
    <div dir="rtl" class="menutitle">[Menu_Title]</div>
    <div dir="rtl" class="menubody">[Menu_Code]</div>
    </RB:Block_Left_Loop>
    </RB:Block_Left>