loading...
آمــــــــــــوزش پرستــــــــاری
شیما بازدید : 199 پنجشنبه 19 بهمن 1391 نظرات (1)

Systemic administration of a bispecific antibody targeting EGFRvIII successfully treats intracerebral glioma

یک تیم تحقیقاتی در The Preston Robert Tisch Brain Tumor Center at Duke یک پروتئین مصنوعی طراحی کردندکه سیستم ایمنی بدن را به طور اختصاصی علیه سلولهای تومور مغز فعال می کند و در عین حال واکنشی با سلولهای طبیعی مغز ندارد. این مطالعه در موشهای مبتلا به تومور مغزی انجام شده است و در صورتی که در انسان نیز با موفقیت انجام شود،  یکی از موانع اصلی درمان بر اساس سیستم ایمنی از میان برداشته می شود.

پروتئین مصنوعی طراحی شده توسط این تیم دو بازو دارد که یکی از آنها به طور اختصاصی به سلولهای تومور و دیگری به سلولهای T cell متصل شده و موجب فعال شده این سلولها علیه تومور می شود. طبق نتایج منتشر شده در مجلهProceedings of the National Academy of Sciences در دسامبر 2012 از مجموع 8 موش مبتلا به تومور مغزی تحت مطالعه، 6 موش به این روش، درمان شدند.

این پژوهش بر اساس ایده درمان کنسر با استفاده از آنتی ژنهای اختصاصی آن انجام شده است. این روش درمانی از مدتها قبل مطرح بوده است و یک راه موثر برای مبارزه علیه سلولهای توموری به شمار می رفته با این وجود در عمل همواره با موانعی همراه بوده است. این مطالعه منتشر شده نشان می دهد که پروتئین طراحی شده توسط آنها به طور کاملا اختصاصی و  مانند چسب سلولهای T cell را به سلولهای توموری متصل می کند و بدون هیچ اثر کشندگی بر سلولهای نرمال، T cell های کشنده تومور را علیه تومور تحریک می کند.

روشهای درمانی موجود برای بیماری تومور مغزی، جراحی، رادیوتراپی و کموتراپی است که علیرغم آن Glioblsatomas به طور متوسط در عرض 15 ماه موجب مرگ بیمار میشود. در حالیکه رویکرد درمانی تیم Sampson رویکرد ایمونوتراپی است.

در ایمونوتراپی که سلولهای B و T علیه سلولهای توموری تحریک و فعال می شوند، نشان داده شده است که روش درمانی موثری علیه تومورهای مغزی و دیگر کنسرهاست، اما در عمل این روش با مشکلاتی مانند یا عوارض جانبی همراه بوده است و معمولا سلولهای فعال شده علیه تومور به طور اختصاصی عمل نمی کنند و سلولهای نرمال و دیگر ارگانها را هم مورد حمله قرار می دهند.

در ادامه تلاشها برای غلبه بر این مشکلات، در مطالعه مورد بحث، یک اتصال دهنده طراحی شده است که در واقع یک پروتئین مصنوعی  Bispecific است و Bispecific T cell engager یا BiTE نامیده شده است که سلولهای توموری را به سلولهای کشنده آنها متصل می کند. این پروتئین به وسیله یکی از بازوها به سلولهای T و توسط دیگر بازو به آنتی ژن اختصاصی تومور که به نام EGFRviii شناخته می شود و منحصرا در سلولهای توموری بیان مشود، متصل می گردد.  از آنجا که این سلولهای T علیه این آنتی ژن فعال شده اند که در سلولهای نرمال بیان نمی شود در نتیجه به سلولهای نرمال آسیب وارد نمی گردد.

به گفته مجری این طرح، یکی از مزایای عمده این روش است که این درمان می توانداز طریق Intraveneously crossing the blood brain barrier انجام شود. وقتی که درمان از این طریق به موشها داده شد توانست با موفقیت در تومور موشها لوکالیزه شود و حتی تومورهای حجیم و مهاجم را در CNS موشها درمان کند.

منبع:   http://medicalxpress.com/news/2012-12-immune-therapy-successfully-brain-tumors.htm

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
به نام قادر سبحان و ستار/ز لطف و رحمتش خلقی پرستار "کسی که یک روز و یک شب پرستاری بیمار را به عهده بگیرد، خداوند او را با ابراهیم خلیل (ع) محشور می کند،و کسی که در برطرف کردن نیازهای مریض تلاش و نیاز او را برآورده کند، همانند روزی که از مادر متولد شده است از گناهانش پاک میشود"..پیامبر گرامی اسلام(ص)....... سلام .. در این وبلاگ سعی شده مطالبی که برای دانشجویان پرستاری و تمامی اقشار، جهت مراقبت از خود و حفظ سلامتی مفید است از سراسر منابع جمع آوری شده ودر اختیارشماقرارگیرد،امیدوارم مفید واقع شود. علاقه مندان می توانند مطالب خود در زمینه پرستاری را به آدرس؛ nikbakht.shima@yahoo.com ارسال کنند تا با نام خودشان در این وب نمایه شود. با آرزوی سلامتی و موفقیت
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    با توجه به گذشت دو سال از راه اندازی وبلاگ آموزش پرستاری، از شما خواننده گرامی دعوت می شود با اعلام نظرات خود در خصوص مؤثر و مفید واقع شدن محتوای وبلاگ، میزان بروز بودن مطالب، وسایر پیشنهادات در جهت مفیدتر واقع شدن وبلاگ و ارتقای سطح آموزشی آن ما را مطلع سازید.
    آمار سایت
  • کل مطالب : 69
  • کل نظرات : 9
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 24
  • آی پی دیروز : 52
  • بازدید امروز : 26
  • باردید دیروز : 57
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 3
  • بازدید هفته : 83
  • بازدید ماه : 164
  • بازدید سال : 1,601
  • بازدید کلی : 98,010
  • امکانات

    <RB:Block_Left>
    <RB:Block_Left_Loop>
    <style type="text/css">
    .menutitle{padding:5px 3px 5px 3px;border: 1px #000000 solid;font:9pt tahoma;border-bottom:0px;text-align:right;margin-top:10px;-moz-border-radius:5px;-moz-border-radius-bottomright:0px;-moz-border-radius-bottomleft:0px;}
    .menubody{padding:5px 3px 5px 3px;border: 1px #000000 solid;font:9pt tahoma;text-align:right;margin-bottom:10px;-moz-border-radius:5px;-moz-border-radius-topright:0px;-moz-border-radius-topleft:0px;}
    </style>
    <div dir="rtl" class="menutitle">[Menu_Title]</div>
    <div dir="rtl" class="menubody">[Menu_Code]</div>
    </RB:Block_Left_Loop>
    </RB:Block_Left>